کد مطلب:233471 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:179

نگاهبان دین
«الامام... حافظ لدین الله» امام حافظ دین خداست، او هم مبین و مفسر وحی الهی است و هم حافظ دین از تحریفات، كج رویها و انحرافات و هم مجری احكام پروردگار می باشد.

از آنجا كه در هر راهی زمینه های لغزش و سقوط وجود دارد، لذا بر سر هر راهی باید راهبری عالم به چند و چون آن باشد تا رهروان را به سلامت به سر منزل مقصود رساند. بر همین اساس، انسان پیوسته نیازمند كسی است كه رافع اختلاف و دافع شكوك و شبهات باشد و از سوی دیگر شیاطین جن و انس كه با نزول وحی الهی و اجرای آن فریاد حسرت و خشم از دل بر آورده و می آورند، دائما در كمین اند تا دژ استوار و امن خدایی را ویران كنند. بنابراین، این بنای بر افراشته الهی نیازمند به نگهبان است. تا در پرتو دانش و توان خود و براساس مهر و دلسوزی خویش دست انسانها را گرفته،سایه ولایت خود را بر سر آنان افكند. راهشان برد و به كمالشان رساند.

دانشمندان شیعه نیز به پیروی از پیشوایان خود، به مقتضای رسالتی كه دین بر دوش عالمان نهاده است، پاسداری از مرزهای عقیده و ایمان را در هر دو زمینه ی ارشاد و اقناع مؤمنان و اسكات منكران و پاسخ گویی به شبهات مخالفان پیوسته بر دوش كشیده اند و هیچ زمانی در انجام این وظیفه سستی نكرده اند.



[ صفحه 147]



حضور متكلم بزرگی چون هشام بن حكم در جمع دانشمندان مخالف، در روزگار هارون عباسی،مباحثات بزرگانی چون شیخ مفید، سید مرتضی، خواجه نصیرالدین طوسی،علامه حلی و... و مناظرات اعتقادی و كند و كاو در مسایل كلامی و نیز نگارش كتب بی شمار كلامی توسط پژوهش گران شیعی، همه نشانه ی پیشتاز بودن آنان در مرزبانی از حوزه ی عقاید دینی می باشد.



[ صفحه 149]